Tim over ‘kwetsbaar over geld’

Net als dat de gemiddelde uitgever het beter doet dan de gemiddelde schrijver, de kunstdealer het beter doet dan de gemiddelde kunstenaar, en het wetenschappelijk blad het beter doet dan de gemiddelde wetenschapper, doet de gemiddelde investeerder het vele malen beter dan de ondernemer. En dat terwijl ze minder risico nemen.

We zouden kunnen zeggen: that’s life, en laten het daarbij. Maar waarom staat die ondernemer zo vaak aan de vragende kant en is het niet zonde dat ondernemers zo veel tijd en energie moeten steken in het overtuigen van verstrekkers? Leidt het verhaal dat we moeten vertellen niet tot deceptie jegens jezelf en de ander?

Kwetsbaarheid is eerlijkheid. Als je weet dat de ander durft te delen wat ze denkt, waar ze van droomt en waar ze bang voor is, en jij doet hetzelfde, dan kun je eerlijk zijn over de risico’s en angsten. Dan begrijp je ineens waarom de ander zo gesteld was op een bepaalde dekking, clausule of voorwaarde, terwijl dat voor jou best onredelijk leek.

Uit angst wordt een resoluut verhaal vaak verkozen boven een kwetsbaar verhaal. Maar hoe resoluter en gekristaliseerder je verhaal over een bedrijf, hoe groter de zelfdeceptie.

De toekomst is namelijk onzeker. Als er iets onzeker is aan de toekomst, is het wel de economie: waar komt de aandacht te liggen, wie komt het ten gunste, wie is er de dupe van, welke richting nemen de kapitaalstromen aan?

Maar hoe onzekerder die toekomst, hoe sterker we in diezelfde neiging schieten: meer behoefte naar een sterk en resoluut verhaal (dat effect kennen we natuurlijk van de afgelopen verkiezingen).

Om financierders te overtuigen, moet je die toekomst voorspellen. Je moet een ‘expert’ zijn op het gebied van de toekomst van jouw industrie en jouw markt, je zou het zelfs een profeet kunnen noemen.

Maar als je je kwetsbaar op wil stellen moet je kritisch blijven naar je eigen verhaal. En profeten staan niet bekend om hun bescheidenheid.

Hoe maken we het mogelijk om kwetsbaar te zijn over geld, zodat de ondernemer niet de profeet met een geldwens hoeft te spelen, en de investeerder haar investering niet ziet als een risico, maar een verantwoordelijkheid?

Tim Kaasjager (Biosphere Solar)