Als verantwoordelijke van de boekhouding voel ik, Jennifer, het als mijn opgave om iedereen een zo helder mogelijke weergave te geven van de reeële opbrengsten en uitgaven. Het wensdenken daarachter is: Iedereen die een bijdrage levert om Eigendom Anders mogelijk te maken, zou eigenlijk op een reeële manier vergoed moeten worden. Dat was ook de hele opzet van Festival 2024, het zichtbaar maken van zoveel mogelijk elementen áchter de cijfers. Daarom deden we ook de exercitie met de Geef/Neem Balans.
Hoe dan ook: Een paar dagen geleden zaten we met een groepje van 5 mensen (Jennifer, Linda, Jaap, Eline en Carien) die zich hadden aangemeld voor deze ‘resultaten’-bijeenkomst. Hieronder een verslag van dit intense gesprek!
We verbonden ons aan Eigendom Anders met een vraag…
We checkten in met Feedback op de Waardebepaling
Vervolgens met de Feedback op het Festival algemeen
En toen was het tijd voor de cijfers…….
Er zijn 157 naam-etiketjes gebruikt, 145 toegangen geregeld via Hipsy, 133 inschrijvingen op de Deelname 2024 nieuwsbrief en zijn er 71 donaties gedaan….
Ik dacht nog, wat leuk: er is overvloed!
Maar toen kwamen er vragen….
- ‘Hoeveel hebben Linda en jij jezelf dan uitbetaald?’ Nou, ehhhh, 1950 naar Linda (voor inzet tussen juli en september) en 5000 naar Jennifer (voor inzet tussen maart en september).
- ‘Hoe staat dat in relatie met de tijd die je hebt geïnvesteerd?’ Wat is dat dan, per uur…. Nou, ehhhh, weten we niet precies. Want niet elk uur is een efficiënt of effectief uur en geregistreerd. In dagen teruggerekend, zitten we op ongeveer € 100 per dag.
- ‘Hoe reëel is dat tarief nu in je leven, met de maandelijkse kosten die je hebt?’ Ehhhhhh, okay, een beetje krapjes
- ‘Nou, dan is er toch eigenlijk helemaal geen overvloed? Dan moet je toch eerst jezelf aanvullen naar iets wat realistisch is?’
- ‘En wat gaat er eigenlijk de komende maanden gebeuren om Eigendom Anders levendig te houden?’
- ‘Heeft iedereen die een inhoudelijke bijdrage leverde, en die het aangegeven heeft, wel de 150€ gekregen die je had beloofd?’ …. Ehhhhh, ja ik geloof het wel (zo niet mensen, stuur alsnog een mail!)
Oh, er is dus eigenlijk tekort!
- Wat is er nu nog nodig, om je op een fijne manier vergoed te voelen? Er is nog 650€ naar Linda overgemaakt en nog 500€ naar Jennifer.
- Wat is er verder nog nodig? Dette’s rookmachine is kapot gegaan en dient vervangen te worden voor 250€
- En wat is er nodig voor Eigendom Anders’ levendigheid naar de toekomst toe? Een eigen stichting, een blik op de toekomst, een upgrade van de website, en enthousiasme en liefde van iedereen die dat wil.
Eigenlijk werd helder dat de schenking van Iona is om Eigendom Anders levendig te houden, en dat het festival zichzelf zou moeten kunnen dragen. Dat is nu nog niet gelukt. Maar dat geeft niet. Eigendom Anders is een oefenruimte.
Gelukkig, er is dus wel overvloed.
Dus tekort op papier, en toch overvloed op de bank.
En ook overvloed van enthousiasme.
We oefenen nog lekker even verder, over hoe overvloed en tekort er dus tegelijkertijd kan zijn.
Hier het overzicht, waarbij bovengenoemde kosten dus al verwerkt zijn.
Klik op onderstaande link om het document in heldere kwaliteit te bekijken.
Als er vragen zijn, mail naar ik@eigendomanders.nl
En tot slot, dit zijn de verzamelde verlangens uit ons gesprek naar de toekomst toe!